paliwa

USA - światowy potentat paliwowy

medium_usa-export-paliw-short-EIA2014A1.jpgRewolucja łupkowa przyniosła Europie nie najciekawsze efekty, najpierw amerykański węgiel wypchnięty z rynku przez tani gaz popłynął do Europy. Teraz zalewają nas amerykańskie paliwa, powodując zamykanie europejskich rafinerii. Trzeba uważać z podziwem dla gospodarczych cudów u konkurentów.

Światowi konsumenci paliw

medium_gasoline-consumption-price-world-berkeley-WP247A.jpgZużycie paliw na mieszkańca jest dobrym wskaźnikiem dobrobytu, stylu życia, ale także potrzeb kraju w zabezpieczeniu dostaw ropy. Inaczej styl życia, gospodarka i dobrobyt mogą ponieść znaczące straty. Zobaczmy: gdzie na świecie mieszkańcy zużywają najwięcej benzyny?

Szara strefa paliwowa to margines

Biznes-Alert-logo.pngMinisterstwa gospodarki oraz finansów mają ponoć jakiś tajny raport branżowy, który ujawnia faktyczną skalę przestępstw paliwowych. Zażądałem na forum publicznym, by ów dokument został ujawniony. Bowiem dopóki to się nie stanie nie będziemy się mogli odnieść do realnej skali zjawiska, o którym mówimy.

Diesel i benzyna bezkonkurencyjne?

medium_Energy-Density-Comparison_Exxon-2.jpgPorównanie zawartości energii takich paliw jak diesel, benzyna, E-85 (amerykańskie paliwo zawierające 85% etanolu, czyli alkohol z lekką domieszką benzyny), sprężonego gazu ziemnego CNG i baterii elektrycznych wskazuje, że klasyczne paliwa są bezkonkurencyjne. W baku samochodu możemy zabrać w drogę największą porcję energii właśnie w postaci oleju napędowego i benzyny.

Paliwa wypłukują kieszenie (Dziennik Polski)

- Auta coraz częściej stoją nieużywane na parkingach pod blokami. Skrojone po europejsku ceny benzyny są za wysokie w stosunku do naszych zarobków - zwraca uwagę Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliwowego. Wylicza, że mimo ciągłego wzrostu gospodarczego, od 2006 r. przeciętne roczne zużycie benzyny na jedno auto osobowe spadło o ok. 17 proc.

O konsekwencjach wysokich podatków na paliwa (Polskie Radio)

Polskie Radio Program Pierwszy- W Polsce przyjęcie modelu europejskiego, który nakłada bardzo wysokie podatki na paliwa, owocuje tym, że nas na nie po prostu nie stać. Już teraz można zauważyć, że dużo samochodów jest na sprzedaż, zwłaszcza z terenów rolniczych i wiejskich. Ludzie kupowali samochody, bo chcieli mieć ten luksus, a tu się okazało, że nie bardzo nas na to stać - komentuje Szczęśniak.

Marże rafinerii a ceny paliw (Fakt)

Fakt Oczywiście podstawowym czynnikiem jest koszt ropy, lecz kolejnym czynnikiem kształtującym ceny są marże rafineryjne, które w Polsce są wyjątkowo rozdmuchane – mówi Faktowi ekspert rynku paliwowego Andrzej Szczęśniak. – Wszędzie możemy zaobserwować takie międzynarodowe zjawisko, kiedy diesel jest droższy w zimie a benzyna tańsza i odwrotnie – latem droższa benzyna, a diesel tańszy. W Polsce to zjawisko jest jednak zakłócone przez te wysokie marże – dodaje. Zdaniem Szczęśniaka, ten czynnik jest bardzo kosztowny. – Rafinerie chronione wieloma zapisami nie muszą ze sobą zbytnio konkurować, dlatego hulaj dusza – piekła nie ma – dodaje ekspert.

Ceny paliw, wciąż w górę

9 listopada rozmawialiśmy o cenach paliw. Wciąż rosną, przez miesiąc olej napędowy zdrożał jedynie o 5%, czyli aż o 26 groszy na litr. O tym, co się składa na cenę litra paliwa oraz o tym, co nas czeka od nowego roku 2012.

Pages

Subscribe to paliwa