J&S Energy wciąż pod presją

Spółka J&S Energy (właściwie powinno się pisać Mercuria Energy Group Ltd) została ponownie ukarana niezwykle wysoką karą za niedopełnienie formalności związanych z z magazynowaniem zapasów obowiązkowych. Agencja Rezerw Materiałowych po raz drugi nałożyła karę 461,7 miliona złotych.

Poprzednia decyzja, jak to się mówi, "wywołała kontrowersje". Polityczna zawierucha przysłoniła całkowicie fakty, które miały miejsce. 30 stycznia (przy okazji pierwszej zawieruchy, rozmawiałem z redaktorem Arkadiuszem Ekiertem w radiowej Trójce.


Sorry, flash is not available.

To już drugie rozdanie, dlatego po dodatkowej analizie źródeł, które są dostępne (załączam je)utwierdziłem się w przeświadczeniu, które przedstawiłem w powyższym wywiadzie. Dlatego proponuję go posłuchać.

Dodatkowo dzisiaj kilka słów o tym wydarzeniu. To jest zawierucha polityczno medialna. Ciekawym przyczynkiem do tego jest wypowiedź pani redaktor w Rzeczpospolitej: Joanna Lichocka: Kara dla J&S – satysfakcja mediów. Rzeczywiście, media (i zaprzyjaźnieni z nimi politycy) naciskają na instytucje państwowe, żeby kogoś ukarały. Co najciekawsze, bez kłopotania się faktami. Tak więc media zastępują tutaj i administrację państwową i sądy. Być może media mają powód do satysfakcji (choć ja uważam go za wątpliwy), jednak szkody, jakie robią dla obrazu polski jako kraju cywilizowanego i przyjaznego przedsiębiorcom - są ogromne.

Drugim ciekawym akcentem tego problemu jest wywiad z prezesem ARM, Józefem Aleszczykiem. Warto przeczytać...

Jeśli ktoś będzie zainteresowany, rozwiniemy wątki w dyskusji. Zapraszam.

PlikiData
[file] J&S_MGospodarkiDecyzjaNr13_12_2007.pdf04/04/08 8:43 am
[file] kulisy_nalozenia_kary_na_jands_energy.pdf04/04/08 8:44 am
[file] odwolanie_JandS.pdf04/04/08 8:43 am
[file] Sejm_K_Gospodarki_J&S_Energy_0026806.pdf04/04/08 8:42 am

Komentarze

Obiektywnie? J&S

1. Zapłacenie kary leży jak najbardziej w możliwościach spółki, i nie zgadzam się z Panem, że ją 'wykończy'. pamiętajmy, że J&S jest operatorem globalnym.

2. Zrównanie sprawy z Eureko uważam za nieporozumienie... Nie można porównywać tych spraw, gdyż kwestia sprawy jest tutaj drugorzędna.

PS. a oto co powiedział Prezez ARM
Józef Aleszczyk: Nie przedłożyli (J&S) żadnych dokumentów merytorycznych od 12 września 2007 roku do dziś.

K

wojtek's picture

Gdzie szukać obiektywności dla J&S

DOBRY KOMUNIKAT ale dla kogo
===========================
Wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak nie komentuje decyzji ARM - poinformowała w rozmowie szefowa biura prasowego resortu Agnieszka Gapys.

W komunikacie ARM napisano, że “decyzja ta jest nieprawomocna i nieostateczna. Stronie przysługuje prawo odwołania się od niej do Ministra Gospodarki w terminie 14 dni od daty jej doręczenia, za pośrednictwem Agencji Rezerw Materiałowych”.

Kolejna firma paliwowa załatwiona.

Andrzej Szczęśniak's picture

Pan K już wie...

Wie doskonale, że spółce należy się wp... "Kara leży jak najbardziej w możliwościach spółki"?

Powiem tak: wczoraj słuchałem p. Janusza Kochanowskiego (RPO) i mówił coś o naszym zacofaniu cywilizacyjnym. Ja bym dodał - barbaria. Jeśli tak się w Polsce będzie traktowało przedsiębiorstwa, to będziemy bidniutkim krajem. Będą nas z daleka omijać. I bogacić się, poprzez dobre i szanowane prawo. Którego u nas nie ma. Wyroki na firmy wydają gazety, a "kara się należy".

Barbaria.

- - - - - -
Andrzej Szczęśniak

Andrzej Szczęśniak's picture

Przykra sprawa

Na blogu Pani Redaktor Lichockiej zamieściłem w piątek rano w dyskusji link do niniejszego artykułu na temat "sprawy J&S Energy". Zajrzałem przed chwilą - wpis mój zniknął. Przykra spraw, bo wydaje mi się, że obraźliwy dla nikogo nie był.

Dałem jeszcze raz.

- - - - - -
Andrzej Szczęśniak

Polska nasza ukochana...

Bo to chyba jest tak, niestety (a może to dobrze), że dla głupich, mądrzy są wrogami a dla mądrych, głupcy są pomocni w zdobywaniu nowej wiedzy...
Hitlerowcy wymordowali znakomitą część polskiej inteligencji i dlatego tak długo Polska pokutuje za te wszystkie lata głupoty. Tak sądzę... Ale jeśli się mylę, to proszę mnie poprawić.
Serdecznie pozdrawiam.

Andrzej Szczęśniak's picture

Nie śmiałbym...

Panie Robercie,

nie śmiałbym tak daleko w sądach iść. Myślę raczej, że tu chodzi o (brzydko mówiąc), "dowalenie" komuś (tutaj J&S, premier Pawlak). A jak się pojawia głos przeciwny (i to nie wariata - skromny jestem, nie? :-), to lepiej go wyciąć, bo nie bardzo wiadomo, jak tu z takim dyskutować.

Aż tak daleko w historię bym nie sięgał, bo proces upolitycznienia wszystkiego, zejścia przy tym do poziomu magla, myślenia kategoriami zaściankowymi w zglobalizowanym świecie, niestety nasila się i to nie tylko w "Rzeczpospolitej". Mamy tylko jazgot, gotowe tezy wszystkowiedzących dziennikarzy, którzy jednak nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za szkody, które wyrządzają. Nie mamy tam wiedzy o zjawiskach (problem zapasów ropy), dyskusji różnych argumentów. I niestety te pisma nazywają się "opiniotwórczymi". Dzisiaj powinny nazywać się mediami "masowego rażenia".

- - - - - -
Andrzej Szczęśniak

Zapasy obowiązkowe paliw

Pragnę zasygnalizować, iż w Monitorze Polskim nr 28 z dnia 4 kwietnia 2008 r. ukazało się obwieszczenie Ministra Gospodarki w sprawie wielkości średniego dziennego przywozu netto ropy naftowej i produktów naftowych, średniej dziennej produkcji paliw, średniego dziennego wewnętrznego zużycia ropy naftowej i produktów naftowych w 2007 r.
http://www.cokprm.gov.pl/files/strony/mp...

Biorąc pod uwagę fakt, iż na koniec roku 2007 wielkość zapasów paliw ciekłych, wyrażona w dniach średniej dziennej wewnętrznej konsumpcji, była na poziomie 87 dni (wg zużycia za 2006 r.), a na koniec 2008 r. zobowiązani jesteśmy osiągnąć poziom odpowiadający 90 dniowemu zużyciu paliw za 2007 r. - należy w br. powiększyć zapasy tylko o 3 dniowe krajowe zużycie.

W latach ubiegłych przyrost zapasów był znacznie większy i wynosił ok. 7 - 8 dni rocznego krajowego ich zużycia za rok poprzedni.
http://www.abc.com.pl/serwis/du/2002/075...

Jednocześnie ukazują się ostatnio informacje o powiększaniu pojemności magazynowych np. przez OLPP, PERN i spółki należące do PKN i Lotos. W związku z powyższym należy sądzić, że zbliża się koniec złotego okresu dla krajowych przechowawców paliw, w którym firmy takie jak J&S mogły być przez nich w różny sposób szantażowane. Mając świadomość jak drakońskie kary może stosować Agencja Rezerw Materiałowych - na podstawie Ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym, firmy takie jak J&S zapewne godziły sie na wszystko to co im proponował przechowawca. Mam nadzieję, że sytuacja w zakresie zapasów obowiązkowych paliw ciekłych zostanie w br. unormowana.

Natomiast otwartą sprawą jest tworzenie zapasów obowiązkowych gazu płynnego (LPG). Dla przypomnienia pozwalam sobie zamieścić Harmonogram ich tworzenia. Zgodnie z art. 71 ust. 5 ww. Ustawy ,,o zapasach ...'', przedstawia się on następująco:

Art. 71
5. Producenci i handlowcy powiększają zapasy obowiązkowe gazu płynnego (LPG) do wielkości odpowiadających co najmniej:
1) 3 dniom średniej dziennej produkcji lub przywozu zrealizowanych przez producenta lub handlowca w roku poprzednim - do dnia 31 grudnia 2007 r.;
2) 7 dniom średniej dziennej produkcji lub przywozu zrealizowanych przez producenta lub handlowca w roku poprzednim - do dnia 31 grudnia 2008 r.;
3) 13 dniom średniej dziennej produkcji lub przywozu zrealizowanych przez producenta lub handlowca w roku poprzednim - do dnia 31 grudnia 2009 r.;
4) 20 dniom średniej dziennej produkcji lub przywozu zrealizowanych przez producenta lub handlowca w roku poprzednim - do dnia 31 grudnia 2010 r.;
5) 30 dniom średniej dziennej produkcji lub przywozu zrealizowanych przez producenta lub handlowca w roku poprzednim - do dnia 31 grudnia 2011 r.

W związku z powyższym mam pytanie: czy sądzi Pan, że posiadamy i będziemy w odpowiednim czasie dysponować nowymi pojemnościami magazynowymi aby uniknąć błędów i problemów, które widzimy obecnie w zapasach paliw ciekłych, w trakcie tworzenia zapasów obowiązkowych gazu płynnego?
L.

Andrzej Szczęśniak's picture

Rezerwy LPG

Zmuszanie LPG do przechowywania rezerw jest dziwnym dość zachowaniem, gdyż dla bezpieczeństwa energetycznego nie ma on dużego znaczenia, a dostawy są dobrze zdywersyfikowane.

Rozumiem, że politycy musieli jeszcze coś w ramach bezpieczeństwa zrobić, więc dołożyli obowiązków branży LPG. Problemem tej branży jest brak możliwości magazynowania takich ilości. Są one zupełnie niepotrzebne w obrocie, poza tym przechowywanie jest bardzo drogie.

Wiedziano o tym, jednak obiecano im, że będą mogli wykupić usługę przechowywania benzyn w ramach tzw. "biletów" w OLPP. Dzisiaj jest problem, bo takiej usługi nie ma. Branża gazu ma kłopot. Nie myślę, żeby ostatnie otwarcia nowych pojemności (wybudowanych przez OLPP za starych władz, teraz jedynie otwarte...) polepszyły sytuację.

Podobny problem jest z biopaliwami. Obiecywano uruchomienie w bazach mieszania "on-line". Jest jakaś instalacja?

Sami sobie tworzymy problemy, z którymi musimy potem "bohatersko walczyć" (to z Kisiela, który właśnie tak opisywał socjalizm).

Konkludując: Albo nie będziemy wyznaczać sobie absurdalnie wysokich celów, albo dopuścimy konkurencję w przechowywaniu, żeby nadążała budować magazyny na kolejne pomysły polityków. Wolałbym to pierwsze - bylibyśmy bogatszym krajem.

- - - - - -
Andrzej Szczęśniak

Andrzej Szczęśniak's picture

Polecam jeszcze o J&S

ciekawe, bardziej polityczne i medialne podejście, reprezentuje blogger Azrael. Jego artykuł: Joanna Lichocka i J&S – czyli gonienie króliczka wart jest przeczytania.

Sorry, zapomniałem tytułu linka napisać :-( Ale już jest
- - - - - -
Andrzej Szczęśniak

Gdzie jest ten komentarz?

Nie wiem, może nie umiem znaleźć ale chciałbym ten komentarz przeczytać.
Cyt. ,,ciekawe, bardziej polityczne i medialne podejście, reprezentuje blogger Azrael. Jego artykuł: wart jest przeczytania.''

wojtek's picture

Azrael

Faktycznie bloger bardzo aktywny w sferze politycznej

Cytat z Azraela
---------------
Pytań należałoby postawić wiele. Przede wszystkim – jaka jest rola polskich służb specjalnych – ludzi, którzy w nich pracowali – lub pracuję – w kształtowaniu dostaw, przerobu i magazynowania paliw. I czy ci ludzie rzeczywiście dbają o interes i bezpieczeństwo Polski.

I czy zaangażowanie się Antoniego Macierewicza w te sprawy podyktowane jest tylko li troską o Polskę – czy może jeszcze o inne sprawy?

Pani redaktor Lichocka – mam nadzieję, że zajmie się Pani nie sprawą odpowiedzialności Waldemara Pawlaka i obecnego rządu, w związku z kara dla J&S Energy – ale problemem prawdziwym – komu zależało i dlaczego na wyeliminowaniu tej firmy z rynku.

Link do polecanego przez Pana Andrzeja postu
http://azrael.salon24.pl/68784,index.html
--------------------------------------------
ponadto informuje o pomyśle Azraela
Promuje Fundacje Jolanty Kwasniewskiej "Porozumienie bez barier" dla wpłaty 1 % odpisu z podatku
http://azrael.salon24.pl/68917,index.html

Całkowicie zgadzam się z

Całkowicie zgadzam się z Panem, że przechowywanie LPG jest bardzo drogie i w kontekście tzw. bezpieczeństwa energetycznego kraju zupełnie niepotrzebne.

Co do OLPP spółka podaje, iż świadczy usługi biletowe i wg mnie nie ma powodów aby jej nie wierzyć oraz że posiada możliwość blendowania paliw z estrami metylowymi i komponowania tzw. biopaliw.
http://www.naftobazy.pl/index.php?page_i...

Ostatnio OLPP podała, iż uruchomiła taką instalację w Bazie Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej.
Kolejne instalacje do komponowania paliw z estrami metylowymi uruchomić miała w marcu w Bazie Paliw nr 1 w Koluszkach, Bazie Paliw nr 4 w Rejowcu i Bazie Paliw nr 3 w Boronowie. Natomiast w maju usługa komponowania biopaliw „on-line” dostępna będzie w Bazie Paliw nr 5 w Emilianowie. Ponadto OLPP jest technologicznie gotowa do usługowego komponowania paliw z dodatkiem biokomponentu w Bazie Paliw nr 22 w Małaszewiczach.
http://www.naftobazy.pl/index.php?page_i...

L.

Andrzej Szczęśniak's picture

LPG i OLPP

Co do idei się zgadzamy, cieszę się.

Co do szczegółów:

- usługa biletowa (tutaj można przeczytać) jak informuje OLPP "Usługa biletowa cieszy się ogromną popularnością. Większość firm z sektora LPG zwróciła się do OLPP o magazynowanie dla nich zapasów obowiązkowych w biletach benzynowych i dla większości taką usługę świadczymy." Zwróciła się i owszem, ale nie uzyskała zgody drugiej strony. POGP wystosowało pismo do władz, że nie jest w stanie przechowywać rezerw.

- blendowanie biopaliw. Zgadza się, w lutym uruchomiło, ale tylko w jednej bazie, gdy mamy baaaaredzo wyśrubowane standardy udziału biopaliw w tym roku i bez możliwości blendowania na każdej bazie duże firmy nie mają szans osiągnąć tego poziomu.

Także zgadzając się, że "coś jest", trzeba zauważyć, że miało yc powszechne i wszędzie, a jest tego bardzo mało. Za wysokie płotki sobie postawiliśmy.

- - - - - -
Andrzej Szczęśniak

wojtek's picture

Vabank naftowy II - czyli riposta J&S contra Skarb Państwa

Cypryjska firma Mercuria Energy Group Ltd. domaga się 700 mln dol. odszkodowania w związku karą nałożoną na jej spółkę córkę J&S Energy. Dziś Polska ma odpowiedzieć na wezwanie Mercurii na arbitraż przed Instytutem Arbitrażowym przy Sztokholmskiej Izbie Gospodarczej
Za GW i PB

Na razie brak komentarzy

Na blogu Gorzeliński Kasprów specjalistów PR cicho o sprawie , milczy również adwersarz Red. Jan Piński z WPROST czyżby letnia kanikuła? .

Andrzej Szczęśniak's picture

J&S vs. polski rząd - to może być ciekawe

To może być ciekawe o tyle, ze arbitraż w Sztokholmie nie musi trwać latami - i to jeszcze ta ekipa zapłaci kary. To mógłby być przełom w odpowiedzialności polityków za swoje działania. Do tej pory zawsze zrzucali na poprzedników.

Poza tym J&S dostanie świetny argument w negocjacjach o przyszłe dostawy ropy do Polski.

- - - - - -
Andrzej Szczęśniak

Waldemar's picture

Proszę sprawdzić informację

cytuję: wojtek
Cypryjska firma Mercuria Energy Group Ltd. domaga się 700 mln dol. odszkodowania w związku karą nałożoną na jej spółkę córkę J&S Energy.

Panie Wojtku,

Proszę sprawdzić tą informację. Nie może być takiego uzasadnienia odszkodowania - "w związku z karą"

Andrzej Szczęśniak's picture

Pan Wojtek zaprzestał...

... podawania linków, choć tyle razy prosiłem, ze już nie ma sił (będę kasował...)

cytuję: Wyborcza
1 sierpnia Polska otrzymała wezwanie na arbitraż, w którym Mercuria zarzuca rządowi dyskryminacyjne traktowanie całej grupy Mercuria w Polsce i domaga się 700 mln dol. odszkodowania. Ta kwota - dowiadujemy się nieoficjalnie - obejmuje wysokość nałożonej na J&S kary, koszty jej finansowania oraz rekompensatę za naruszenie renomy firmy.
http://wyborcza.pl/1,75248,5611096,Rekor...

- - - - - -
Andrzej Szczęśniak

Drogi Waldemarze

Podaję za Gazetą Wyborczą i Pulsem biznesu
CYT.
1 sierpnia Polska otrzymała wezwanie na arbitraż, w którym Mercuria zarzuca rządowi dyskryminacyjne traktowanie całej grupy Mercuria w Polsce i domaga się 700 mln dol. odszkodowania.

Podaje link
http://www.pb.pl/Default2.aspx?ArticleID...

Konkluzja.
Czy powtórzy sie sprawa z Eureko???

Wojtek

Waldemar's picture

Informacja jedna a komentarze różne

Panie Wojtku,

Znowu Pan próbuje mnie wprowadzić w błąd. Proszę porównać komentarz Pana Andrzeja i swój. To dwa różne komentarze i Pan jak nikt inny powinien to rozumieć.

wojtek's picture

Ja to rozumiem

Waldemar
Analiza wyłącznie na podstawie prasy krajowej i zagranicznej jest nieco ułomna, co ciagle podkresla red. Andrzej. Chciaż ton wypowiedzi PAP widać w innych agencjach , nie czytałem newletter rosyjskich i oryginalnej Mercurii .
Sprawa jest interesująca zarówno w warstwie prawnej ja i w warstwie geopolitycznej.
Pozdrawiam
Wojtek

Dodaj swoją opinię na temat artykułu

  • Allowed HTML tags: <a> <i> <b> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <font> <dt> <blockquote> <img> <center> <strong> <em> <u> <b>
  • Youtube and google video links are automatically converted into embedded videos.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • You may quote other posts using [quote] tags.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Use [fn]...[/fn] (or <fn>...</fn>) to insert automatically numbered footnotes.
  • Insert an html table from [table | cell 2 ...]. Use "|" between cells and a new line between rows.

Więcej informacji o formatowaniu

CAPTCHA
Proszę o wpisanie cyfr. Przepraszamy za utrudnienia, ale jest to obrona przed robotami, zasypującymi nas spamem. Kłopotów tych nie mają zarejestrowani użytkownicy (można to zrobić TUTAJ...
dodać sześć równa się twelve
Rozwiąż to równanie. Wpisz wynik do okienka. Np. "dwa dodać dwa = ?" wpisz "4"
Subskrypcja RSS Subskrypcja RSS