Gazoport

Gazoport 2.0?

gazoport Nie ma mowy o rozbudowie całego gazoportu, tylko jednej instalacji - regazyfikacji. Instalacje te to poważny problem Świnoujścia. Zwykle bowiem do regazyfikacji powinno się wykorzystywać naturalne ciepło morza lub ciepło odpadowe np. elektrowni. Jednak przy Świnoujściu są na tyle zimne wody, że trzeba było zamiast systemów otwartych (Open Rack Vaporizer - ORV) – zainstalować urządzenia wymagające spalania gazu (Submerged Combustion Vaporizers – SCV).

Ile będzie kosztował gazoport?

large_ure-taryfa2-gazoport.jpgOgromna dominacja opłaty stałej mówi nam jedno – ważne jest, że jesteśmy gotowi, nieważne, ile regazyfikujemy. Model bezpieczny dla Polskiego LNG. Model rentierski, można powiedzieć „czy się stoi czy się leży…”

Sakralizacja gazoportu

medium_gazoport-lecha-kaczynskiego.jpgPodejście do gospodarczego przedsięwzięcia jako do "świętości", "najwyższych wartości" - tłumi myślenie ekonomiczne, uniemożliwia dyskusję. Już dzisiaj widać to, gdy na temat ceny i kosztów nawet prasa gospodarcza się nawet nie zająknie. No jak, "gazoport im. świętej pamięci Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, a wy tu o takich przyziemnych sprawach?"

Gazoport czy Europa?

large_Namiary_Promare.jpgZadziwiają mnie pomysły rozbudowy potencjału terminalu w Świnoujściu. W grę wchodzi już tylko polityka. Ostatnio mocno lobbowany jest projekt zakupu gazu z USA, które mają kłopoty z umieszczeniem swojego surowca na rynku, gdyż niskie ceny ropy sprawiły, że nawet na rynku azjatyckim, który jest największym odbiorca LNG, amerykański gaz nie znajduje odbiorców.

Siedem chudych lat gazoportu

medium_gazoport-terminal.jpgMoże wydarzy się cud i po siedmiu chudych latach gazoportu nastąpi siedem tłustych. Jak mawiała Margaret Thatcher - „unexpected happens”. A nas jedynie cud może uratować – jak zawsze.

O raporcie NIK nt. gazoportu

large_Namiary_Promare.jpgTerminal LNG utrudnia integrację z europejskim rynkiem gazu. Gazoport i kontrakt katarski, który będzie obowiązywał przez 20 lat, mogłaby wziąć na braki bardzo duża firma energetyczna, która byłaby w stanie zrekompensować koszty tak drogiego gazu w dużym obrocie tym surowcem. Natomiast dla PGNiG będzie to duże obciążenie, bo firma ma zły kontrakt z Katarem i zły kontrakt z Gazpromem

Unia energetyczna nie powstanie

large_nowa-europa-wschodnia.pngPaństwa nie dadzą sobie odebrać swoich uprawnień, a co za tym idzie projekt ma mikroskopijne szanse powodzenia. Dwie podstawowe kwestie: energii nuklearnej i napiętych relacji z Rosją. W pierwszym przypadku: czyj interes realizować będzie Bruksela: Berlina czy Paryża? A w drugim - czyją politykę będzie prowadzić Unia – polską i litewską, czy niemiecką i włoską? Różnice są diametralne i nie ma szans, by je zniwelować.

Pages

Subscribe to Gazoport