Gazoport

Ile będzie kosztował gazoport?

large_ure-taryfa2-gazoport.jpgOgromna dominacja opłaty stałej mówi nam jedno – ważne jest, że jesteśmy gotowi, nieważne, ile regazyfikujemy. Model bezpieczny dla Polskiego LNG. Model rentierski, można powiedzieć „czy się stoi czy się leży…”

Sakralizacja gazoportu

medium_gazoport-lecha-kaczynskiego.jpgPodejście do gospodarczego przedsięwzięcia jako do "świętości", "najwyższych wartości" - tłumi myślenie ekonomiczne, uniemożliwia dyskusję. Już dzisiaj widać to, gdy na temat ceny i kosztów nawet prasa gospodarcza się nawet nie zająknie. No jak, "gazoport im. świętej pamięci Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, a wy tu o takich przyziemnych sprawach?"

Gazoport czy Europa?

large_Namiary_Promare.jpgZadziwiają mnie pomysły rozbudowy potencjału terminalu w Świnoujściu. W grę wchodzi już tylko polityka. Ostatnio mocno lobbowany jest projekt zakupu gazu z USA, które mają kłopoty z umieszczeniem swojego surowca na rynku, gdyż niskie ceny ropy sprawiły, że nawet na rynku azjatyckim, który jest największym odbiorca LNG, amerykański gaz nie znajduje odbiorców.

Siedem chudych lat gazoportu

medium_gazoport-terminal.jpgMoże wydarzy się cud i po siedmiu chudych latach gazoportu nastąpi siedem tłustych. Jak mawiała Margaret Thatcher - „unexpected happens”. A nas jedynie cud może uratować – jak zawsze.

O raporcie NIK nt. gazoportu

large_Namiary_Promare.jpgTerminal LNG utrudnia integrację z europejskim rynkiem gazu. Gazoport i kontrakt katarski, który będzie obowiązywał przez 20 lat, mogłaby wziąć na braki bardzo duża firma energetyczna, która byłaby w stanie zrekompensować koszty tak drogiego gazu w dużym obrocie tym surowcem. Natomiast dla PGNiG będzie to duże obciążenie, bo firma ma zły kontrakt z Katarem i zły kontrakt z Gazpromem

Unia energetyczna nie powstanie

large_nowa-europa-wschodnia.pngPaństwa nie dadzą sobie odebrać swoich uprawnień, a co za tym idzie projekt ma mikroskopijne szanse powodzenia. Dwie podstawowe kwestie: energii nuklearnej i napiętych relacji z Rosją. W pierwszym przypadku: czyj interes realizować będzie Bruksela: Berlina czy Paryża? A w drugim - czyją politykę będzie prowadzić Unia – polską i litewską, czy niemiecką i włoską? Różnice są diametralne i nie ma szans, by je zniwelować.

Gazoport utrudnia wejście do europejskiego rynku gazu

large_Namiary_Promare.jpgGazoport jest bardzo dużym wyzwaniem i jasno widać, że sobie z nim nie radzimy. Choćby po terminach jego realizacji. Niestety, jeszcze gorzej jest z kontraktem. Został on zawarty na tydzień przed wyborami do Parlamentu Europejskiego i, moim zdaniem, to ewidentnie miał być sukces przedwyborczy.

Pages

Subscribe to Gazoport