Kamień u szyi PGNiG (Biznes Alert)

Pan redaktor Wojciech Jakóbik zamieścił kilka moich uwag na temat gazoportu.

Szczęśniak: Terminal będzie kamieniem u szyi PGNiG

Biznes-Alert-logo.png

Dyrektor Polskiego LNG Rafał Wardziński ocenił, że Polska będzie sprowadzać LNG z Kataru za dwa lata, zgodnie z pierwotnymi założeniami dla terminalu LNG w Świnoujściu. W drugiej połowie 2014 roku ma zakończyć się udowa obiektu. Polacy podpisali już umowę z klauzulą Take Or Pay z Katarczykami. Jeżeli terminal nie powstanie na czas, będą zmuszeni płacić za gaz mimo to. Początkowa przepustowość obiektu ma liczyć 5 mld m3 rocznie.

Zapytany o to, czy LNG z terminalu w Świnoujściu będzie kiedyś tańsze od dostaw długoterminowych z Rosji Andrzej Szczęśniak ocenił, że jest to niemożliwe.

- To oczywiste. Skroplenie i regazyfikacja gazu to duże koszty. Nazwijmy je transportowymi. Patrząc na wariant importu gazu amerykańskiego, o który prosi sojuszników minister Sikorski, widać, że dzisiejsze ceny na Henry Hub (w przybliżeniu od 180 do 200 dolarów) podwajają się przy transporcie. Ten gaz będzie drogi – w granicach 400 dolarów.

Zdaniem Szczęśniaka gaz z Rosji będzie taniał i pozostanie konkurencyjny w stosunku do LNG sprowadzanego drogą morską.

- Obecnie Rosjanie uzyskują premię z tytułu wysokich cen ropy naftowej. W przyszłości cena spadnie poniżej 300 dolarów, bo tak naprawdę mógłby być sprzedawany i za 200 dolarów bez wielkich problemów dla Gazpromu – twierdzi ekspert. Przypomina, że w połowie pierwszej dekady tego wieku Moskwa z powodzeniem sprzedawała surowiec poniżej 200 dolarów, a tyle kosztuje sam transport z USA.

– Z kolei gaz z Kataru, oparty na formule japońskiej będzie absolutnie niekonkurencyjny – dodaje.

Z tego względu, według Andrzeja Szczęśniaka, terminal LNG wpłynie negatywnie na kondycję krajowego monopolisty gazowego.

- Gazoport stanie się przysłowiowym kamieniem u szyi PGNiG, który będzie go ciągnął na dno – ocenia specjalista. Uważa, że przez to zaszkodzi pozycji Polski na otwierającym się rynku gazowym. – My będziemy mieli drogi gaz z Kataru a nasi konkurenci tani surowiec z Rosji i rynków spotowych – ocenia ekspert.

Według rozmówcy Biznes Alert terminal nie ma waloru dywersyfikacyjnego:

- Jest to błędny kierunek. Gaz skroplony jest piekielnie drogi. Widać to po cenach japońskich. Patrząc na nie możemy oszacować jak będą się kształtowały ceny surowca sprowadzanego przez gazoport. Dlatego to nie jest żadna dywersyfikacja. Szukanie droższej alternatywy to gospodarczy absurd. Natomiast nasi politycy przyjęli samobójczą strategię pt. ,,bezpieczeństwo musi kosztować” uznając, że dywersyfikacja jest najważniejsza bez względu na cenę. Te koszta będzie ponosiło PGNiG i z pewnością nie zwiększą konkurencyjności naszego narodowego operatora – twierdzi Andrzej Szczęśniak.

28.06.2013

Tematy: 

komentarze: 13

chemmobile's picture

Aleksander Miedwiediew po

Aleksander Miedwiediew po podpisaniu obecnego kontraktu gazowego prawie wprost powiedział, że rosyjski gaz nie będzie droższy od tego z gazoportu w Świnoujściu. Wywiad z 2010 roku, wypowiedź do której się odnoszę rozpoczyna się w 8 min. 30 sek.:
http://www.tvncnbc.pl/gazowy-finisz,2249...

Andrzej's picture

Miedwiediew mówi trochę inaczej

Dokładnie:

"Ta {LNG] cena wynosi teraz ponad 450 dolarów. Jeśli Polska zdecyduje się na kupno LNG za tę cenę, to będzie oznaczało, że cena za gaz z rurociągu pójdzie w górę i zrówna się z tą ceną. Dlatego sądzę, że polski rząd powinie dokładnie sprawdzić, jaki jest koszt dywersyfikacji."

Wyznaczając cenę marginalnych zakupów na wyższym poziomie, Polska naturalnie dosyć zachęca do zmiany (podniesienia) cen rurociągowych. To ABC. Nieznane naszym geniuszom?

Piotr

Panie Andrzeju, czy Pan sądzi, że ktoś się nad tym pochyli? Szczerze wątpię.

Panie Andrzeju, kontrakt

Panie Andrzeju, kontrakt należy renegocjować natychmiast lub zerwać. Płacić ponad 600 USD za 1000 m3 to "dużo za dużo". W stocznię jakoś katarczycy nie zainwestowali. Pytanie czy PGNiG próbuje coś z tym zrobić? Obawiam się, że nic.

Piotr

A sądzi Pan, że jej nie ma ?

Andrzej's picture

GIGO

garbage in garbage out

Gucio z Montrealu's picture

Nie! - Przedewszystkim - nie dać się «zbić z pantałyku» ...

... I tak, dla przykładu, wracając pamięcią do mojej inżynierskiej praktyki - szczególnie w projektowaniu / ekspertyzach - żeby nie mieć późniejszych kłopotów - należało - jak najprecyzyjniej określić dane / warunki wyjściowe na bazie których się wykonywało koncepcję i wynikającą z niej realizację inwestycji ...

Jeżeli się coś z tak przyjętych danych z czasem zmieniło - to nie należało się krępować w wyjaśnianiu jak to wpływało na zmiany projektu i wynikające z tego konsekwencje ...

Podobnie powinno być w «tematoznastwie» i zwiazanych z nim przewidywaniach - gdzie wygodnym by było opracownie krótkiej formułki (tak zwanego - «gotowca») w tym sensie - umożliwiającego późniejsze odwoływanie się doń przy odpowiednich okazjach ...

I dlatego też - w życiu projektów, z końcem ich realizacji, już nie czas na - «żałowanie róż gdy płoną lasy» - niezbyt trafnych decyzji początkowych ale raczej na rozważanie jak, to co się zbudowało, najsprawniej włączyć w ewoluujące w międzyczasie życie gospodarcze kraju ...

Tymbardziej, że nie wszystko musi się odrazu - «opłacać» ...

Istnieją jeszcze zapominane pojęcia jak - «przydatność» i «nieodzowność» oraz nieprzewidywalność rozwoju sytuacji rynkowo/gospodarczej ...

I tak dochodzę do tego o co mi chodzi, że nic się nie zdziwię gdy Rosjanie - rozwijając swoje «bałtyckie skraplanie gazu» - uwzględnią w nim przydatność polskiego zakładu jako przydatnego ośrodka / tamponu przeładunkowego - zrównując cenę gazu dostarczanego tą drogą z ceną gazu z gazociągu ... ;-)

P.S. - a tak przy okazji - mieliśmy wczoraj w nocy banalny wypadek z nieprzewidywalnymi skutkami; pociąg z cysternami pełnymi paliwa z lokomotywą zaczynającą sie tlić, bez obsługi, zaczał się staczać po pochyłości nabierając takiej szybkości - że się wykoleił ... Seria eksplozji zniszczyła sporą część miasteczka Lac-Mégantic, QC, Canada (około 200 km na wschód od Montrealu) ...

Jak to wyglądało można zobaczyć na załączonym klipie;

Gucio z Montrealu

Gucio z Montrealu's picture

Lac-Mégantic c.d. ...

... jak narazie - według usłyszanego z miejscowego radia: skład pociągu złożony z 73 cystern (niewątpliwie pełnych) i 5 lokomotyw - obsługiwany przez jednego człowieka (maszynistę) zatrzymał się (na końcu i miejscu zmiany) na stacji położonej o 12 km przed i powyżej wymienionego w tytule miasteczka (około 6000 mieszkańców) ...

Przepisy przewidują w takich sytuacjach - «zaciąganie» ręcznych hamulców w co najmniej 10% elemtów składu ...

Czy - i - ile - ten jeden maszynista zdążył zabezpieczyć zanim ciśnienie powietrza w hamulcach lokomotyw opadło - jeszcze nie wiadomo ...

Skład pociągu na pochyłości ruszył sam - bez obsługi ...

Skład nabrał szybkości kilkukrotnie wyższej od dozwolonej, lokomotywy się odczepiły i potoczyły dalej, było 5 czy 6 eksplozji, gaszenie i polewanie wodą reszty trwało 40 godzin ...

Narazie znaleziono 13 zwęglonych ciał, a około 50 mieszkanców jest jeszcze uważanych za zaginionych ...

Ten sam skład przejeżdżał uprzednio, jak zwykle, prawie-że przez centrum Montrealu ...

Administracja zajmująca się tym transportem jest przekonana, że postęp techniczny pozwala obecnie zredukować obsługę takich składów do jednego maszynisty ...

Redukcja kosztów własnych - oblige ...

Gucio z Montrealu

Gucio z Montrealu's picture

Lac-Mégantic - podsumowanie wypadku ...

... Poniższy tekst posłałem do Rzepichy w której się ukazał, ale - bez linku do b. istotnego, moim zdaniem, wiele mówiącego zdjęcia ...

Uważając to równie istotne dla tego co się zaczyna dziać w Polsce - cytuje to (z drobnymi uzupełnieniami) jako zakończenie poprzednich dwóch komentarzy ...

Gdyby to było z jakichś powodów nie wygodne - proszę to wymazać ...

Słuchając naszego miejscowego francuskiego radia podającego wywiady z różnemi osobami - wynika że: skład pociągu = 72 cysterny + 5 lokomotyw obsługiwany zgodnie z praktyką północno-amerykańską przez - jednego maszynistę - zatrzymał się, jak zwykle, na stacyjce położonej 12 km przed i powyżej miejscowości Lac-Mégantic i tenże maszynista udał się do miejscowego hoteliku na przsługujący mu odpoczynek - pozostawiając jedną lokomotywę z generatorem prądu - jak zwykle - «na chodzie» ... «Jak zwykle» nic by się nie stało gdyby ta lokomotywa z generatorem na chodzie nie zaczęła się «kopcić» na co dyżurny firmowy dyspozytor wezwał miejscową straż pożarną, która dla pewności - wyłączyła generator, wygasiła tlenie się - o czym powiedziała dyspozytorowi i odjechała ... Dalej nic by nie było - gdyby ci ludzie zdawali sobie sprawę, że zatrzymując generator prądu zatrzymuje się kompresor obsługujący między innymi system hamulców, a skład stoi na początku (?) pochyłości torów wynoszącej 1.2% spadku ... Bez prądu i z malejącym ciśnieniem powietrza - skład - bez obsługi - ruszył przed siebie nabierając na tym 12 km odcinku szybkość określoną na 80-95 km/h ... Już w poniższym miasteczku jest zakręt ... Rozhuśtane cysterny odczepiły się od lokomotyw i kilka z nich wypadło z torów a lokomotywy zatrzymały się trochę dalej ... Udało się, że eksplodowały tylko 4 cysterny ... Gaszenie i polewanie wodą pozostałych trwało 40 godzin ... Bardzo ciekawe i wymowne jest zdjęcie w artykule http://www.ledevoir.com/galeries-photos/... pokazujące samochód policji federalnej blokujący lokomotywy i jakość utrzymania torów oraz intensywność ich używania ... Do tej pory udało się odnaleźć 24 zwęglone ciała (z których rozpoznano jedno) a 26 pozostałych osób uważa się już - za - nie żywe ...

Gucio z Montrealu

Gucio z Montrealu's picture

C.d. - powoli zaczyna się dostrzegać ogrom ...

... zniszczenia / szkód wynikających z tej katastrofy; znaleziono już resztki 42 zwęglonych ciał i dalej szukają pozostałych 5; wykoleiła się większość z 72 cystern; wyciekło i częściowo spłonęło coś 5 700 000 Litrów ropy ... Przewidywania strat nabierają podobnego rozpędu jak ten pociąg ... Przebąkuje się już o miliardzie dolcy ... To są właśnie te koszty uboczne wynikające z coraz szerzej stosowanych administracyjnych programów oszczędnościowych i coraz modniejszej sztuki «administrowania ryzykiem» - których koszty nie sa uwzględniane we wstępnych założeniach projektowych ... ;-(
P.S. - warto jest jednak kliknąć na podany wyżej link - żeby zobaczyć stan północno-amerykańskich prywatnych «żelaznych dróg» po których jeżdżą takie konwoje ... ;-)

Gucio z Montrealu

Andrzej's picture

Камень на шее PGNiG

Камень на шее PGNiG (Biznes Alert)

Директор польского LNG Рафал Варджиньски (Rafał Wardziński) считает, что Польша начнет поставлять сжиженный газ из Катара через 2 года, в соответствии с первоначальными планами для СПГ терминала в Свиноуйсцье. Во второй половине 2014 года должно быть закончено строительство объекта. Поляки уже подписали договор с условием «Бери или плати» с Катаром. Если терминал не заработает вовремя, будем вынуждены платить за газ не смотря ни на что. Первоначальная пропускная способность должна составить 5 млрд. куб.м в год.
На вопрос о том, будет ли когда-нибудь СПГ с терминала в Свиноуйсцье дешевле долговременных поставок из России Анджей Шченшняк ответил, что это невозможно

-Это очевидно. Сжижение и регазификация газа это большие затраты. Назовем их транспортными. Глядя на вариант с импортом американского газа, о котором союзников просит министр Сикорский, видно, что сегодняшние цены на Henry Hub ( приблизительно от 180 до 200 долларов) удваиваются при транспортировке. Этот газ будет дорогим- в пределах 400 долларов.

По мнению Шченшняка, газ из России будет дешеветь и останется конкурентоспособным по отношению к СПГ доставляемому морем.

- В настоящее время русские получают премию в связи с высокими ценами на нефть. В будущем цен снизится ниже 300 долларов, на самом мог бы продаваться и за 200 долларов без больших проблем для Газпрома – утверждает эксперт. Напоминает, в начале первого десятилетия этого века Москва с успехом продавала сырье ниже 200 долларов, а столько стоит одна только транспортировка (газа) из Америки.

– В свою очередь газ из Катара, стоимость которого рассчитывается по японской формуле, будет абсолютно неконкурентоспособным- добавляет эксперт.
Ввиду этого, по мнению Анджея Шченшняка, терминал СПГ окажет негативное влияние на состояние польской газовой монополии

- Газопорт станет пресловутым камнем на шее PGNiG,который будет тянуть его на дно – считает специалист. Полагаю, что тем самым будет нанесен урон позиции Польши на открывающимся газовом рынке.-У нас будет дорогой газ из Катара, а наших конкурентов- дешевое сырьё из России и со спотовых рынков- оценивает эксперт.

По мнению нашего собеседника Biznes Alert терминал не имеет ценности для диверсификации (поставок):

- Это ошибочное направление. Сжиженый газ чертовски дорог. Это видно по японским ценам. Глядя на них можем предположить как будут складываться цены на сырье, поставляемое через газопорт. Поэтому это никакая не диверсификация. Поиск более дорогой альтернативы это коммерческий абсурд. Вместе с тем наши политики приняли самоубийственную стратегию под названием «безопасность должна стоить», признавая, что диверсификация более важна, не взирая на цену. Эти расходы будет нести PGNiG и с уверенностью можно сказать, что это не поднимет конкурентоспособность нашего народного оператора- утверждает Анджей Шченшняк

28.06.2013

Komuś chciałosię przetłumaczyć na Ursa-Forum